Rozdávali sa rady do života v digitálnom svete
Podujatie s názvom „Možnosti vs. Zodpovednosť: Ako (pre)žiť v digitálnom svete“ priviedlo v piatok 25. októbra 2024 asi šesť desiatok učiteľov, školských digitálnych koordinátorov a zamestnancov knižníc na Pedagogickú fakultu Prešovskej univerzity v Prešove. Pre účastníkov konferencie bol okrem prednášky pripravený bohatý program workshopov od lektorov z organizácií ako IPčko, DemagogSK, DigiQ, NIVAM, Digitálni rodičia, VÚDPaP.
V Týždni mediálnej a informačnej gramotnosti tak konferencia prináša zásadné posolstvo: rozvoj kritického myslenia a mediálnej gramotnosti je nevyhnutným predpokladom pre bezpečný a zodpovedný pohyb v digitálnom svete. Spolu s tzv. „balíčkom prežitia v digitálnom svete“, ktorý na prednáške formou prezentácie predstavila Viktória Norisová z Rady pre mediálne služby, mohli návštevníci objaviť dopady digitálnych technológií na mládež, trénovať svoje kritické myslenie, preskúmať otázku umelej inteligencie či zaškoliť sa v smere digitálneho well-beingu. To, že medzi učiteľmi je veľký dopyt po praktických skúsenostiach, pociťuje aj organizátorka Viktória Norisová: „Učitelia majú potrebu praktického vzdelávania, získať jasné zdroje, možnosti interaktivity, ktoré môžu vyskúšať, a potom sami preniesť do vzdelávania. Vnímam veľký záujem o digitálne témy, pretože ich študenti v tom digitálnom svete žijú a nerozlišujú medzi online a offline svetom.“ Každý účastník si mohol zvoliť dva zo šiestich ponúkaných workshopov. Tie boli prekladané prestávkami na neformálne rozhovory a sieťovanie medzi účastníkmi.
,,Dnes ponúkame workshop o dezinformáciách a umelej inteligencii. Sme z organizácie Demagog.sk, ktorá sa venuje overovaniu politických výrokov a zároveň vyvracaniu dezinformácií na internete a sociálnych sieťach. Na workshope sa pozeráme na to, aký level nebezpečenstva do boja proti dezinformáciám priniesla umelá inteligencia, či sú nejaké nástroje, ktoré môžu odhaliť jej použitie”, vyjadrila sa lektorka Veronika Frankovská.
Absolventka mediálnych štúdií FF PU Martina sa zúčastnila workshopu, ktorý organizoval Jan Smatana z DIGIQ: ,,Bolo to veľmi zaujímavé, robili sme veľa aktivít a mne sa to veľmi páčilo a dúfam, že to prinesiem aj do školy, v ktorej vyučujem.”
Po workshopoch sa účastníci zo skupiniek znova zjednotili na prednáške ohľadom problémov prokrastinácie, rozptýlenia technológiami a multitaskingu, ktorú si pripravila Vladimíra Hladíková z Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Prednášajúca vysvetlila účastníkom, ako na tieto problémy brať ohľad v praktickom živote a ako viesť svojich študentov k sústredeniu a efektivite. Podobne ako prvá prednáška, aj táto bola vedená interaktívnou formou. Účastníci sa mohli k téme vyjadrovať aj cez ankety prostredníctvom svojich mobilov.
Organizátorka Viktória Norisová pre UnipoPress vysvetlila význam takéhoto podujatia: „Okrem toho, že sa učitelia stretnú a vzájomne si vymenia svoje poznatky, tak prínos spočíva práve v tom, že na takejto konferencii získajú praktické materiály, pomôcky na vyučovanie, plagáty na nástenky a od lektorov získajú praktické usmernenia k témam, ktoré potom môžu so žiakmi preberať.“ Všetci, ktorí sa zúčastnili, dostanú online formou materiály a prezentácie, s ktorými sa už v rámci prednášok stretli, no tiež aj mnohé ďalšie, ktoré môžu v praxi využiť.
Tlačené podklady a plagáty si mnohí odniesli. Pedagógovia s nimi pripravujú materiály pre svojich študentov a šíria v školách osvetu o mediálnych témach. „Vzala som si materiály, aby som mohla pre svojich žiakov urobiť nástenku,“ hovorí Oľga, ktorá pôsobí na Základnej škole vo Vinnom. Konferenciu si pochvaľovala, ako učiteľku i matku ju témy zaujali. Najväčší prínos konferencie vidí v tom, že vďaka nej môže zostať v tempe so svojimi žiakmi a reagovať na ich aktuálne digitálne problémy. „My, učitelia, v týchto otázkach často za deťmi výrazne zaostávame,“ konštatovala.
Na konferencii sa zúčastnil aj vysokoškolský pedagóg Matúš Žac, ktorý bol rovnako vďačný za nové poznatky a materiály na použitie v živote aj pri svojej práci na Inštitúte politológie Filozofickej fakulty PU i v centre Europe Direct. „Je dôležité hovoriť o hrozbách v digitálnom priestore a učiť sa, ako im čeliť a pripraviť na ne aj našich budúcich absolventov,“ uviedol.
Aj ostatní účastníci sa zhodujú v tom, že učiť žiakov mediálnej gramotnosti je dôležité, no dodávajú aj to, že to nie je vždy jednoduché. V online ankete realizovanej v rámci prednášky sa vyjadrili, že problémami sú napríklad ich vysoká pracovná zaťaženosť, nedostatok času, financií a podpory od vedenia škôl. Mediálna výchova sa v súčasnosti na školách vyučuje prevažne ako povinná prierezová téma, ktorá sa včleňuje do rôznych predmetov ako slovenský jazyk, umenie a kultúra, občianska náuka a ďalších. Môže sa však vyučovať aj ako samostatný voliteľný predmet.
Toto podujatie sa konalo v rámci týždňa mediálnej a informačnej gramotnosti, ktorý vyhlasuje organizácia UNESCO každoročne koncom októbra. Jeho podstatou je povzbudiť k šíreniu osvety a organizovaniu vzdelávacích podujatí, aké bolo aj tento piatok na našej univerzite. Konferenciu zorganizovala platforma Mediálna gramotnosť+ a Rada pre mediálne služby v spolupráci s Prešovskou univerzitou a Regionálnym centrom podpory učiteľov na Prešovskej univerzite v Prešove.
Workshop - Mnemotechnické nástroje a ich aplikácia vo výchovno-vzdelávacom procese ZŠ
Workshop sa uskutoční v priestoroch ZŠ Šrobárova 20, Prešov dňa 17.10.2024 od 13:30-15:00.
Ak vás táto téma zaujíma, prihláste sa prosím pomocou QR kódu na propagačnom materiály.
Jesenná ponuka - ŠUP klub a Jesenná škola - SUPERVÍZOR
Viac o čase a mieste konania sa dozviete na letákoch
.
Jeseň v RCPU PO
Mentoring v RCPU PO
Jesenná škola
ŠUP klub už aj v Prešovskom RCPU
SPRIEVODCA TVORBOU ŠKOLSKÝCH VZDELÁVACÍCH PROGRAMOV S UKÁŽKAMI ŠKVP Z PILOTNÝCH ŠKÔL
Sprievodca pre tvorbu školských vzdelávacích programov vznikol vďaka spolupráci s 39 školami zapojenými do procesu postupnej implementácie.
Za poskytnutie prvých školských vzdelávacích programov (ŠkVP) ďakujeme nasledovným školám:
• Základná škola s materskou školou Vlachovo
• Základná škola s materskou školou Fraňa Madvu
• Základná škola s materskou školou Milana Rastislava Štefánika
• Základná škola s materskou školou, Hurbanova 27
• Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača
• Základná škola, Pionierov 1
Vytváranie školských vzdelávacích programov je jedným z nástrojov, ako školy môžu pružne reagovať na potreby a potenciál svojich žiakov a žiačok v plánovaných cieľoch a následnom obsahu vzdelávania.
✓ V príspevku sumarizujeme základné kroky, ktoré sú odporúčané pri tvorbe školského vzdelávacieho programu.
✓ Vysvetľujeme potrebu práce učiteľa s cieľmi vzdelávania a ich úlohu pri vymedzovaní obsahu a následnej voľbe vyučovacích stratégií, ale aj pri hodnotení výsledkov vzdelávania.
Sprievodca
O dokumente
Popísané kroky vytvárania školského vzdelávacieho programu reflektujú požiadavky na tieto programy vymedzené v Zákone o výchove a vzdelávaní č. 245/2008 Z. z. a zároveň majú ambíciu zdôrazniť didaktický aspekt plánovania výchovno-vzdelávacieho procesu na úrovni školy.
Predložený text nie je vyčerpávajúcou metodickou tvorby ŠkVP, predstavuje len základné informácie, ktoré môžu pomôcť pri uvažovaní, kde začať a ako postupovať pri práci na vlastnom programe.
Spolupráca
Veľké poďakovanie patrí aj všetkým učiteľom a učiteľkám profesijného rozvoja z krajských pracovísk NIVaM, ktorí pomáhali počas celého školského roka školským kolektívom pri uchopení zmien v základnom vzdelávaní prostredníctvom mnohých konzultácií a vzdelávania.
So školami, ktoré sprístupnili svoje školské vzdelávacie programy v prvej fáze, spolupracovali:
• Adriána Kvetková
• Andrea Makišová
• Štefánia Kudlíková
• Stanislava Horáčková
• Monika Gregušová
• Adriána Gondová
• Slávka Ropeková
Zdroj: https://vzdelavanie21.sk/sprievodca-tvorbou-skolskeho-vzdelavacieho-programu/
Bilancujeme prvý rok fungovania RCPU Prešov
Dobrovoľníctvo ako nástroj zmeny v škole.
Vzdelávací seminár - Podpora podnikavosti mladých ľudí
Pozývame Vás na celodenný seminár: „Podpora podnikavosti mladých ľudí“, ktorý sa uskutoční dňa 20.6.2024 na Spojenej škole, Masarykova 24, Prešov od 8:00 do 14:00 hod.
Prihlásiť sa môžete na tomto linku: https://forms.gle/LdxXX5p7RW2aSzs67
Zámerom semináru je rozvoj zručností a kompetencií podnikavosti a ich úloh sprevádzania na ceste k úspechu mladých ľudí v dnešnom svete.
V rámci obsahu seminára Vám predstavíme:
- online nástroj na tvorbu business plánu s využitím AI,
- entrecomp - kompetencie podnikavosti,
- 10 krokov rozvoja podnikavosti na školách,
- panelová diskusia.
Prihlasovanie na konferenciu je otvorené do 18.6.2024. Prihlásiť sa môžete na tomto linku: https://forms.gle/LdxXX5p7RW2aSzs67
Organizačné informácie:
- účasť na vzdelávacom seminári má obmedzenú kapacitu,
- vzdelávací seminár pre účastníkov je bezplatný,
- zabezpečený bude coffee break,
- cestovné náklady si hradí účastník sám (resp. vysielajúca škola/organizácia),
- účastníci vzdelávacieho semináru dostanú potvrdenie o absolvovaní.
Hlavní organizátori vzdelávacieho semináru:
CeNef Prešov – www.cenef.sk
Impact Nation Institute – www.impactnation.institute
Regionálne centrum podpory učiteľov Prešov - www.rcpupo.sk
Kontakty:
- CeNef: 0915 331 832, [email protected]
- RCPU: 0918 634 453, [email protected]
Už 5.6.2024 sa vidíme na zážitkovej konferencii: Dobrovoľníctvo ako nástroj zmeny v škole.
Už 5.6.2024 sa vidíme na zážitkovej konferencii: Dobrovoľníctvo ako nástroj zmeny v škole.
PROGRAM KONFERENCIE:
8.00 - 8.30 registrácia účastníkov
8.30 - 8.40 otvorenie konferencie
8.40 - 9.00 príspevok Dominika Hradiská, riaditeľka Platformy dobrovoľníckych centier a
organizácií
9.00 - 9.30 prezentácia Service learning projektov škôl
9.30 - 10.15 Interaktívna prednáška: Ako sa mení dnešná Generácia Z?
Alena Tomanová z organizácie YouthWatch
10.15 - 10.40 prednáška Dobrovoľníctvo – nástroj zmeny v školách...? Dagmara Verešpejová,
riaditeľka Regionálneho centra podpory učiteľov Prešov
10.40 - 11.10 coffee break
11.10 - 11.30 predstavenie lektorov workshopov a presun na workshopy
11.40 - 13.40 5 paralelných interaktívnych workshopov
14.00 - 15.00 voľná diskusia a sieťovanie
V rámci prihlasovania si môžete vybrať jeden z nasledujúcich workshopov:
Trendy v životnom štýle mladých ľudí- generácia Z
Čím žije dnešná generácia mladých ľudí, čo všetko ju ovplyvňuje a aký to má dopad na ich hodnoty, prežívanie a správanie? Čo sú novovynárajúce sa potreby? Počas interaktívnej prezentácie sa dozviete podrobnejšie informácie o vybraných trendoch. Budeme spoločne diskutovať o tom, ako vplývajú na mladých ľudí technológie, zelené témy a celkové spoločenské dianie a aký to má dopad na ich správanie, ako aj to prečo, tak veľmi vyskakuje téma duševného zdravia mladých ľudí.
Trendy ponímame ako kvalitatívny prieskum, ktorým sa snažíme zachytávať nové fenomény zo života mladých ľudí. Ide o metodiku, ktorú sme prebrali od belgickej marketingovej agentúry TrendWolves. Vďaka sieti mladých trendspotterov sa snažíme mapovať všetky elementy z kultúry mládeže, čo nám poskytuje unikátny pohľad na mládež v celej šírke.
Túto tému Vám predstaví na interaktívnej prednáške a v rámci workshopu lektorka Alena Tomanová.
Alena Tomanová
Vyštudovala Pedagogickú fakultu na Univerzite Komenského v Bratislave. Od roku 2008 sa venuje neformálnemu vzdelávaniu v práci s mládežou. Pracovala v Iuventa-Slovenský inštitút mládeže v Národnej agentúre pre program Mládež v akcii/ Erasmus+, kde mala na starosti medzinárodnú školiacu stratégiu a uznávanie neformálneho vzdelávania.
Momentálne pôsobí v organizácii YouthWatch, kde sa venuje metodickým, výskumným a školiteľským činnostiam. Zamestnáva ju najmä mapovanie nových trendov v životnom štýle mladých ako aj prinášanie inovácií zo zahraničia do oblasti neformálneho vzdelávania v práci s mládežou ako napr. futures literacy. Je súčasťou mapy sociálnych inovátorov, ktorú vytvorila Nadácia Pontis a Ashoka.
Viac sa o lektorke dozviete tu: https://youthwatch.sk/o-nas/nas-tim/
Dobrovoľníctvo – nástroj zmeny v školách...?
Workshop bude zameraný na porozumenie ako implementovať dobrovoľníctvo do škôl, aby sa stalo prirodzenou súčasťou života žiakov i učiteľov. Poukážeme na možné benefity dobrovoľníctva pri napĺňaní základných cieľov kurikulárnej reformy v školách. Vytvoríme spolu priestor v školských vzdelávacích programoch pre dobrovoľníctve aktivity, ktorými vieme naštartovať pozitívne zmeny v školách.
Ako Vám môže spolupráca v komunite cestou dobrovoľníctva pomôcť pri zavádzaní kurikulárnej reformy Vám bližšie predstaví lektorka a zároveň riaditeľka RCPU Prešov Dagmara Verešpejová.
Dagmara Verešpejová
Súčasná riaditeľka RCPU Prešov vidí zmysel v tom, že neformálne vzdelávanie má pridanú hodnotu pre spoločnosť, predovšetkým v oblasti rozvoja mladých ľudí a využitia ich potenciálu pre komunitu, v ktorej pôsobia. Od roku 2004 sa v Rade mládeže Prešovského kraja venovala problematike neformálneho vzdelávania mladých ľudí i pracovníkov s mládežou a dobrovoľníctvu. V minulosti pôsobila v organizácii Iuventa – Slovenský inštitút mládeže na pozícii regionálnej odbornej riešiteľky Národného projektu Komprax – kompetencie pre prax. Vyštudovala pedagogiku a sociálnu prácu v Prešove. V roku 2015 bola zaradená na Mapu sociálnych inovátorov, ktorí menia Slovensko k lepšiemu, vypracovanou organizáciami Ashoka a Nadácia Pontis.
Service learning: ako zažiť dobrodružstvo učenia I.-III.
Opis: Service learning je vyučovacia a učebná stratégia pre prácu s mládežou. Service learningové aktivity reagujú na autentické potreby komunity a sú realizované v spolupráci s komunitou. Študenti a študentky sú zároveň angažovaní do plánovania, prípravy aj hodnotenia samotnej aktivity, sú lídrami a líderkami a pracujú na vlastnom rozvoji. Service learning je začlenený do akademického kurikula tzn. že teoretická príprava je prepojená so získavaním praktických skúseností. Predstavuje zároveň ideálny koncept implementácie výchovy a vzdelávania k dobrovoľníctvu v prostredí všetkých stupňov škôl a rôznych školských zariadení. Rešpektuje všetky princípy výchovy a vzdelávania k dobrovoľníctvu zahrnuté v koncepcii výchovy a vzdelávania detí a mládeže k dobrovoľníctvu, ktorá bola na Slovensku prijatá v r. 2018. Na workshope vám predstavíme základnú filozofiu, ako zažiť dobrodružstvo v škole cez service learningovú stratégiu.
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD., dekanka Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici
Je držiteľkou certifikátu „Moderná učiteľka“ od spoločnosti Microsoft Slovensko (2005).
V pedagogickej činnosti vyučuje problematiku vstupu začínajúcich učiteľov do praxe, všeobecnej didaktiky, všeobecnej pedagogiky, alternatívnych pedagogických koncepcií, multikultúrnej a sexuálnej výchovy, legislatívy a manažmentu školstva, pedagogickej komunikácie a prierezových tém v edukácii. Od roku 2013 sa podieľa na výučbe spoločného univerzitného predmetu service learning (učenie sa službou). V roku 2015, ako členka autorského tímu, získala Cenu rektora UMB za vysokoškolskú učebnicu Service learning. Inovatívna stratégia učenia (sa). V oblasti vlastného ďalšieho vzdelávania (sa) sa zameriava na posilňovanie vedecko-výskumných kompetencií.
Viac sa o lektorke dozviete tu: https://www.pdf.umb.sk/lrovnanova/
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD., prodekanka pre pedagogickú činnosť Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici
Na PF UMB v Banskej Bystrici pôsobí od roku 2003. Vo svojej vedecko-výskumnej, pedagogickej a publikačnej činnosti sa venuje okrem iného inováciám v oblasti výchovy a vzdelávania (service learning, neformálne vzdelávanie, Medzinárodná cena vojvodu z Edinburgu, mentoring) a odborným praxiam.
Od roku 2013 je súčasťou tímu, ktorý na UMB implementuje stratégiu service learning. V roku 2015 ako členka autorského tímu získala Cenu rektora UMB za vysokoškolskú učebnicu Service learning. Inovatívna stratégia učenia (sa). Je členkou Slovenskej spoločnosti pre plánované rodičovstvo (SSPR), členkou Centra dobrovoľníctva v Banskej Bystrici.
Viac sa o lektorke dozviete tu: https://www.pdf.umb.sk/lnemcova/
Mgr. Iveta Harváneková, pôsobí v súčasnosti v RCPU Lučenec. Má za sebou dlhoročné skúsenosti v supervízii a ako lektorka neformálneho vzdelávania a Service learningu. Service learning úspešne implementovala a viedla v podobe dobrovoľníckeho programu na strednej škole. Je jej blízky rozvoj zručností 21. storočia a má veľmi pekné výsledky pri práci s ľuďmi v náročných podmienkach – pod tlakom, stresom či pred vyhorením, obzvlášť pri vedúcich pozíciach.
Viac sa o lektorke dozviete tu: https://www.rcpulucenec.sk/tim/
Zážitková konferencia: Dobrovoľníctvo ako nástroj zmeny v škole.
Pozývame Vás na zážitkovú
konferenciu: „Dobrovoľníctvo ako nástroj zmeny v škole“, ktorá sa
uskutoční dňa 5.6.2024 na Prešovskej univerzite v Prešove od 8:00
do 15:00 hod.
Zaregistrovať sa môžete na tomto linku: https://forms.office.com/e/axZ4SN7DjQ
Zámerom konferencie je
V rámci obsahu konferencie Vám
-
- prezentáciu
- príklady dobrej praxe
pre školy a inšpiráci
- f
- poznatky o spôsoboch ako prepájať teóriu s praxou a ako rozvíjať žiakov s prepojením na komunitu, v ktorej žijeme,
- použiteľné informácie pre zmenu „zdola“ alebo
Súčasťou konferencie bud
Viac o workshopoch a programe konferencie nájdete TU : /novinky/params/post/4528047/uz-562024-sa-vidime-na-zazitkovej-konferencii-dobrovolnictvo-ako-nastroj-zm
●
●
●
●
●
●
- účasť na konferencii a workshopoch má obmedzenú kapacitu,
- prihlasovanie na worskhopy bude spustené od
- konferencia pre účastníkov je bezplatná,
- zabezpečený bude coffee break,
- cestovné náklady si hradí účastník sám (resp. vysielajúca škola/organizácia),
- účastníci konferencie budú mať prednostné právo registrovať sa na bezplatné inovačné vzdelávanie Service learning (jeseň 2024).
Regionálne centrum podpory učiteľov
Prešov (www.rcpupo.sk) a Prešovské dobrovoľnícke centrum
Zaregistrovať sa môžete na tomto linku: https://forms.office.com/e/axZ4SN7DjQ
Prajeme vám pokojné prežitie Veľkonočných sviatkov
Pozývame vás na metodický seminár pre učiteľov ANJ na ZŠ (1.-5. ročník)
Registrovať sa môžete na tomto linku: http://bit.ly/SKwebi24
Pozývame vás na konferenciu - Hodnotové vzdelávanie v 21. storočí
Link na prihlásenie na konferenciu:
DOBRODRUŽSTVÁ ŠKOLSKEJ REFORMY
O dobrodružstvách školskej reformy si môžete prečítať v novom komikse. Dozviete sa, čo nové prináša kurikulárna reforma deťom, ale aj učiteľom a učiteľkám na školách, a tiež to, prečo vlastne vznikla.
Rovnako ako kurikulárna reforma, aj komiks uvádza deti v hlavných úlohách. Prajeme príjemné čítanie.